söndag 12 februari 2012

Härlig är jorden

Efter jag hört psalm 297, Härlig är jorden i dagens radiogudstjänst och det är bara att instämma i detta. Tog jag min kaffekopp och en burk pepparkakor och gick runt knuten på huset. Där har jag en gammal trädgårdsstolsmöbel och lä för nordanvinden och södersol. Tycker jag att jag med gott samvete kan lugnt påstå att jag har naturen runt knuten.


Även om det är spartanskt naturlandskap här ( ett kalhygge och en betesvall) så var det ett audiellt scenarier med fågelsång av höga toner uppe i mina bokträd och visuellt framför mig på 5 m avstånd går grannens gamla arbetshäst (han är nog 30 år gammal) och fnyser och sparkar undan snön som täcker den frusna marken.
Den gamla hästkraken ställde sig sen och såg lite avundsjukt på mig där jag satt och solade mig och drack mitt kaffe och pepparkakor.Så jag fick gå fram och bjuda honom på några kakor och så hämtade jag ett äpple också. För kan jag mata mina "pjoddar" så får jag väl även ge hästen lite mat.

Solen börjar gå ner i väst och mina gäster vid fågelautomaterna börjar bli glesare tänker jag mig tillbaka en en härlig vinterdag vi haft i vårt avlånga land. Rapporterna från mina FB-vänner har flertalet varit ute i naturen på skidåkning, korvgrillning fågelskådning och snudd på vårpromenader i väst och sydligare nejden.


Mina fågelobservationer idag med serenader ibland trädgrenarna resulterade i att en Bofinkshanne lyckades lockade till sig honan och jag fick årets första besök av dessa vid fågelbordet.

Alla kanske inte instämmer i texten i psalmen härlig är jorden och med lite omskrivning tycker mig se skapelsen fantastiska skådespel och tacka dagen för var jag varit med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar