söndag 12 februari 2012

Tiden har hunnit ikapp mig

Tidevarven kommer och går och tiden känns som den hunnit ikapp mig, när jag stod vid spisen idag och kommer plötsligt att tänka på min mamma brukade stå vid spisen och laga söndagsmiddag.
Även om det kanske inte hänt så mycket så var det i det gamla bondesamhället stod kvinnan vid spisen och mannen ute på gården och om det var vardag eller helgdag så bestämde vår Herre vad som behövde göras och då var det inte alltid som det fanns för ett gudstjänstbesök kanske.


Då var P 1 på radion alternativet och radiogudstjänsten hördes från den och själv var jag bara en parvel och satt på köksgolvet ofta under det stora köksbordet och lekte och det som hördes gick mig förbi vad jag kan minns.

I dag är det ingen parvel på köksgolvet men likväl ena “katta” ligger där och förvänta sig få en liten smakbit av middagsmaten var det som jag förflyttade mig tillbaka ett halvt sekel och minnesbilderna kommer fram när jag hörde dagens text och resonemanget kring söndagens gudtjänst som hade “Det levande ordet som tema” och Lukas Evangelium 8: 4-15 om såningsman som sår sin säd och Psalm 297, Härlig är jorden och Psalm 249, Blott en dag, då var det en klump i hjärtat och tårarna var inte långt borta.

Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över att jag kan inte minnas mamma eller morfar gick till kyrkan. Pappa minns jag för jag fick följa med eller så kan det bero på att männen satt på ena sidan kvinnorna på andra. Mina minnesbilder är från slutet av 50 - talet. Kan det vara så att 1958 års beslut om kvinnliga präster och anknytningarna till Märta Lejon centerkvinnan som stod på barrikaderna och kämpa för kvinnliga präster och lite släkt till släkten band. Märta Lejon var lärarinna i Yås där mamma växt upp och gått i skolan och kanske t.o.m. för Märta som lärarinna. Sen gifte sig Märta med Lejon på Berg och undra om inte min mormor och Märta:s make var kusiner. Morfar märkte jag heller aldrig som en flitig kyrkobesökare men ganska insatta i religionen och bibelkunskap då det efter deras bortgång hittades utklipp och bibeltexter som tyder på detta. Att prästen i församlingen var ingen vän av kvinnliga präster och kanske gick de inte dit så ofta som en tidig protest på fel präst predika Guds ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar