onsdag 8 februari 2012

Morgonstund med mus i mun.

Ett tidigt vårtecken visade sig när jag gick ut på min observationsplats tidigt på morgon sprang gammelkatta in som brukligt är och inget konstigt med detta egentligen.

Från min plats med kaffekoppen i näven hör jag ett jamade som jag först tyckte jag lokaliserade kom bortifrån betsvallen där ibland grannarnas hankattor brukar komma gående och jama fast de kommer i ogjort ärende sedan några år tillbaka.

Hör jag plötsligt det är gammelkatta som jamar inifrån, hon som aldrig annars brukar jamar tror jag att hon saknar väl husse där inne bara. Sonen som vaknade av jamandet kommer plötsligt och öppna ytterdörren och kastar ut en mus.

Det visade sig att gammelkatta hade kommit med årets första mus och ville visa upp denna för husse och hittade inte mig. När jag gick in springer hon ut direkt och några minuterar senare hör vi henne jama utanför och när sonen öppnar dörren vem kommer inte in med samma mus och hon går direkt fram till mig med den.

Någon lär kanske hävda inget vårtecken och det är en sanning med modifikation. Våra katter njuter av livet inomhus när kölden slår till och snötäcket täcker jaktmarkerna vaknade till liv när temperaturen plötsligt bara var några minusgrader idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar