måndag 17 januari 2011

Präster har koll på sina kyrkobesökare

Kyrkliga företrädare tar till orda i Markbladet och kyrkans män utnyttja tillfället och främst verkar lokalt. Prästen Johan Herbertsson mest vara angelägen  En from socialism i Mark? och Markbladet – ett totalitärt språkrör Dag Sandahl borta på Öland ger sig in i debatten han också kommer till försvar Markbladet i blå skåpet!  Men var är försvartonerna från FriModig kyrka lokalt deras riksordförande involverad upp till öron i församlingen tiger tyst till dags datum i alla fall
Att prästen håller koll på sina församlingsmedlemmar är inte nytt egentligen, men när det börja likna
 I Goebbels anda för att citera vad de själva brukar använda när andra håller koll på de själva har de koll på närvaro i svenska kyrkan. Blir jag smått mörkrädd över vår vikarierande präst Johan Herbertsson som håller koll på vilka medlemmar som besöker kyrkan och återfinns vederbörande inte ibland gudstjänstfirande krets verkar vederbörande likt ”kvinnan tiga i församlingen” men medlemsavgiften mottages med stor tacksamhet både från fromma kyrkobesökare som från en from socialist när det kommer till kritan. Sen hur många av dessa är mer eller mindre kristna (hur man nu kan mäta det) verkar Herbertsson och kanske de som idag under gemensam skrivning ironisera insändaren i detta media och på andra sajter på nätet

Herbertsson är en aktad doktorand i åsiktskretsar och som predikant i våra kyrkor flitigt förekommande och detta kanske beror på att hit söker/söks inte några kvinnliga präster. Även om flertalet präster i Mark idag erkänner kvinnliga präster äger rätt till sitt ämbete. Vill man inte utestänga de som inte acceptera detta utan väljer en smalare väg att inte aktivt verka till kvinnlig präst skulle utestänga dessa.

Så vem är kyrkan till för ställs av många som inte känner sig hemma i kyrkan längre, som de som styr och ställer efter egna värderingar känner dessa sig inte hemma även dessa. Är båda beroende av lojala kyrkoavgiftsmedlemmar som vill ha en kyrka mitt i byn och flertalet av dessa medlemmar via kollektivt medlemskap före 1996 kan kyrkan leva relativt gott fortvarande.Däremot medlemsansökningarna sedan dess kommer via aktivt val av föräldrar blir allt färre och dessa lär få bära en stor börda i framtiden i en kyrka som försökt hänga med i ett sekulariserat samhälle.

Eller så blir den som högkyrkliga potentater ger uttryck av. En kyrka som går tillbaka till rötterna och som samlar alla kristna i en kyrklig gemenskap med biblisk värdegrund. Även om den sen kan tillåta mångfald och olikheter i uttryckssätt och traditioner, men den verkar inte kunna samlas kring altaret och gåvorna, om man inte ens vill dela bröd och vin med sina kristna systrar, hur är det då beställt med den kristna viljan gäller bara sina bröder som ledstjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar