fredag 6 maj 2011

Slit och släp

- Svensson Slit och släp, slit och släp, aldrig är det något annat! .....Om det var så nyttigt att jobba, då skulle väl handlarn hugga ved och baron sprätta dynga! Varför just jag?
Ved nisse han får tag i ved som andra ratar.
En höstdag 2010 knäcktes en björk 40 i diam. och toppen hängde 4 m upp retade mig att ingen tog hand om den då det blir rejält med ved. Så jag tog kontakt med markägaren om jag fick fälla den.
- Visst ta du den.
Problemet skulle sen bli att det står andra träd i vägen åt det håll jag ville fälla den och tvingades fälla den över en bäck och dessutom skulle stammen kapas i 50 cm bitar. 2 m fritt var det klämrisk och fick halvsåga och vända på stocken. Tur jag hade drängen till hjälp. När jag sen skulle frakta ut dessa bitar alldeles för tunga att dessa knappt gick att jordlyfta, tvingades det att såga ett jack med motorsåg och klyva varje bit.
Ute på kalhygget hade de sparat en EK den blåste ner för 3 år sedan och den sågade jag upp också fast kanske ved energivärdet hade gått lite förlorat då motståndet i trädet var sådär när jag sågade. Men lite värme lär det bli även av detta då kärnan av Eken var kompakt.

Strax bredvid björken låg det 3 vindfällor björk som troligen var 2 år gamla men faktiskt inte riktigt dött utan det spirade lite i topparna plus ett par alar och aspar som följt med ner.
Jag visste om faran med rotfälla och att se rotenfällan slå igen var riktigt rysligt att se. Tog max en sekund sen låg den platt på backen. Tänkte även på risken för att den kunde falla åt fel håll

Sen återstod det värsta att få ut veden. Kanske är det inte mer än 100 – 150 m ut till väg, men surt och bäcken plus gamla grenar och stubbar som vi skall över. Kalhygget ser ut som ett månlandskap ½ – 1 m hjulspår, stubbar som togs upp men kördes inte bort ligger där då skogsägaren stoppade Södra att ta grot då de körde sönder marken och deras maskiner stod stilla i flera månader. När man ser resultat är det nog bara att hålla med. Fast det ligger en hel del pengar nu och ruttna bort, men detta blir naturgödning för ny skog den dag det planteras ny.
Men nu en vecka senare, drängen och jag har fått hem allt till vedbacken och allt över armtjocklek är kapat i 50 cm bitar. Nu återstår det att klyva, och lägga det för torkning och vinterförvaring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar