fredag 9 april 2010

NIBE VEDUX 3300 "Tänt var det här"

I gårkväll var det premiär eldat efter alla konsten regler. Allt annorlunda än den gamla där det var bara att häva in tändved och tända och slänga på veden. Nej nu skall det lavas fint i botten och tändas uppifrån och elda med liten öppen lucka så rökgaser och fläkt börja göra sitt jobb ets, etc. Detta är egentligen ett särskilt kapitel för sig.



Nu är min panna på plats .
sammankopplad med två st. 750 liters ackumulationstankar från Strömsnäs

Nu fattas bara räkningen och den lär väl komma som ett brev på posten.

Varmt vatten i kranen tog knappt 30 min och elementen började reagera efter en timme och bli varma och den goa värmen höll temperaturen i kåken jämn och fin hela natten vilket vi sannerligen inte varit bortskämda med tidigare. Då den gamla Egnahem pannan med sin lilla tank höll värme ca 5 tilmmar. Lär den nya hålla minst 24 timmar verkar det som innan det är dags att tända på nytt.

Synnerligen har jag fått mig en läxa och ett tips till andra om utrymmet betydelse spelar stor betydelse. Tvingades placera mina två st. 750 liters ackumulationstankar mittemot pannan och därmed ökade rördragningar.Där tidigare den gamla oljetanken hade stått hade tänkt mig billa upp golvet för att få självcirklation, men detta insåg jag ganska omgående inte vara lönsamt och valde istället satsa på ett inköpa av ett elverk som jag kan driva panna och cirkulations pumpen vid strömavbrott. Råkar nämligen bo lite avsides där Vattenfall knappast lär gräva ner några ledningar i marken under de närmaste åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar