måndag 9 augusti 2010

Dag Sandahl tänker testa gränserna

Eller så vänder han prästakappan efter vinden för att få vara med och testa gränserna då han har förklarat sig beredd att prästviga kvinnor lär det nog finnas en "Brasklapp" i detta

För någon annan åsikt om sin övertygelse har han inte utan det är gamla Sandahl som utåt vänder sin prästkappa likt vinden blåser men insidan är sig lik – Min vetenskapliga insikt står kvar, den som jag blev docent på.säger han till Kyrkans Tidning

– Jag går aldrig emot min övertygelse. Men som biskop ska man pröva folks kallelse, och jag tar allvarligt på kallelsen. Då han anser kyrkan har varit ointresserad av att pröva kallelsen.

Så om Sandahl eventuellt skulle bli biskop kommer den verkliga prövningen som biskop får kvinnliga kandidater framför sig som säger att hon har en kallelse att bli präst vad händer då?

– Ja, och den prövningen skulle jag ta ohyggligt allvarligt, säger Dag Sandahl.

Men det är samma övertygelse som han hade innan som gäller blir det konflikt mellan Sandahl lära och Guds kallelse som kandidaten fått.
Skall man sen förlita sig på det kyrkopolitiska handlingsprogram han står bakom lär det även bli kvinnoprästmotståndare vigda i Växjö stift

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar