söndag 22 augusti 2010

Det skall vara gott att leva

Av en ren händelse körde vi genom Öxabäck i torsdag och det blev ett besök i Mickaels Allköp. En butik som fortvarande kan skryta med manuell charkdisk och dessutom numera även kött från närproducerat. Kunde vi inte låta bli att köpa Fläskkarré i lösvikt till ett pris av 29,90 kg. Om nu detta kött kom från gården eller inte är jag förvisso inte hundra på, men vilket kött sen. Inga platstråg, utan där låg köttbiten ren och naken, med fettränder i kyldisken.

Det blev ingen stor bit utan lagom för två personer räckte gott och väl. Dessutom så hade de blandfärs till samma kilopris så det blev inköp av detta också och nymald sen också. Mickael gick in i kylrummet och malde på plats. Kedjan skulle egentligen inte brytas då det är självklart bäst att förädla köttprodukterna direkt men det blir frysen några dagar innan det är dags för hemma lagad kål pudding

När jag då stod där framför charkdisken kom nostalgin och tankarna kom mig att förflyttas bakåt till min egen yrkeskarriär då man själv var styckmästare och sålde kött och chark över disk. Fast då kostade karrén endast 19,90 kr/kg minns jag. Tiderna förändras och allt har sen förvisso sitt pris, i dag sitter man där med värkande handleder och armar efter allt styckande och livet i Konsum och olika Handelsföreningarna kostade hälsan.

Av denna lila rena händelse stod det därför i dag söndag på menyn helstekt karré och vilket kött sen det riktigt smälte i munnen och sen såsen av skyn till potatisen, det vattnas på nytt i gommen.
Grönsaker primör morrötter och inlagd gurka från egna trädgården.
Dryck vit vinbärssaft från egna odlingen.

Sen måste jag tacka min kära matmor till hustru som vet var kärleken sitter så den syns efteråt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar