torsdag 14 januari 2010

Medlem eller icke medlem

i svenska kyrkan

För att verka som förtroendevald i svenska kyrkan krävs det att jag är medlem i den samma. Samma villkor gäller för anställda undantag är kyrkvaktmästare i enbart yttre tjänst. Alltså måste präster, kantorer, diakoner och kyrkvaktmästare i inre tjänst vara medlemmar.

Om jag skulle begära mitt utträde (finns nog de som skulle bli glada då) i svenska kyrkan förlorar jag omgående mitt uppdrag som förtroendevald, detta borde väl gälla även för anställda?

Men se icke för visa verkar det som är kallade och är av den rätta trosuppfattningen. Då vederbörande anser troligen blivit anställd före sekelskiftet kan förvisso andra anställningsvillkor gällt. Men gäller dessa för all evighet eller sker det förändring inom organisationen följer även förändringar med detta kan tyckas. År 2000 skildes kyrka och stat och nya anställningsbevis krävdes då svenska kyrkan fick en ny kyrkoordningen.

Nu brukar de mest fromma och Gudsfruktade att dessa världsliga lagar och förordningar är underställda den heliga skriften som står över. Verkar dock vederbörande världsliga lagar när det gäller brödfödan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar