torsdag 6 maj 2010

Klädinsamling i Tostared via vem?

Svenska kyrkan i Surteby-Kattunga
Tostared
Klädinsamling i sockengården lörd. 8 maj. Kläder kan lämnas in kl 10.00–15.00 för vidare befordran till Östeuropa.
Denna annons finns att läsa i Markbladet nr 18 under våra annonser för svenska kyrkan i Surteby-Kattunga församlingar om en klädinsamling i Tostared för vidare befordran till Östeuropa. Via vem?
Varför skrivs inte organisationen ut om det är svenska kyrkan som står bakom detta eller står svenska kyrkan inte bakom denna verksamhet/organisation?

Ni får ursäkta men jag kommer osökt att tänka på Nordisk östmission som är den enda organisation jag kommer att tänka på som har anknytningar i dessa trakter då styrelsemedlemmar har anknytningar i Tostared.
För att få klarhet har jag sänt ett mail till ett antal personer med anknytning till svenska kyrkan i vårt pastorat om vad dessa vet. Från 2 personer har jag fått info att det kan röra sig om NÖ och från en annan att "Om det är de som ligger bakom klädinsamlingen kan jag dock garantera dig att kläderna inte ger några pengar till annan verksamhet. Tvärtom kostar det som bekant är att köra kläder till Östeuropa".

Att få klarhet vem som står bakom klädinsamlingen i Tostared är inte lätt eller så är det locket på från de i Tostared som fått mailet i alla fall.
Jag misstänker starkt och jag ifrågasätter inte insamlingen då NÖ bedriver humanitär verksamhet och sedan Missionsprovinsen övertagit prästvigning av kvinnoprästmotståndare behöver dessa inte prästvigas i öst Europa längre.

Det finns ett projekt via NÖ som kan överensstämma med vad som kan kopplas till Tostared Via NÖ har jag hittat denna info
Ett av många glädjeämnen i NÖ är klädinsamling och transporter till öst! Våra trogna medarbetare i Solberga arbetar med stor energi med kläder och annat som kommer till vårt huvudlager. När det blir fullt går allt iväg till öst och delas ut genom lutherska församlingar.
Alla slags kläder för barn, ungdomar och vuxna är välkomna. Kryckor, käppar, rollatorer och rullstolar (om sådana finns) tar vi också gärna emot.
Dessutom finns det anknytningar till vårt pastorat via personer i styrelsen 20099
Martin Wihlborg, civiling, ordf
Per-Åke Svensson, kyrkoh em, v ordf
Anders Eliasson, pastor, kassör
Simeon Appell, stud, sekr
Mikael Larsson, ing
Anna-Karin Niklasson
Anders Olsson, ing
Monica Olsson, arbetsterapeut
Daniel Olander, civilekon
Bert-Åke Samuelsson, rörmontör
Chester Åhsberg, kyrkoh em
Bengt Westholm, kyrkoh em, hedersledamot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar