torsdag 13 maj 2010

Norvalla - Unnaryd 2 – 0 (1-0)

Mål Norvalla Tobias Börjesson, Bo-Martin Kristensen Hörnor 10 – 2 (2-0) avslut 20 – 5 (4-4)
Varningar
Norvalla Anders Fook 55 min Martin Kristensen 80 min, Christian Axelsson 83 min.
Unnaryd Jarl Magnusson 56 min, Martin Norén 58 min Sebastian Andersson 65 min, Rickard Hjälmkvist 78 min

Unnaryd åkte på en riktig kalldusch mot Norvalla och utspelade fullständigt i andra halvlek som knappast någon ibland Dé våra lär vilka komma ihåg och måste glömma bort fortast möjligt.

Förutsättningarna var knappast de bästa. 4 + och en iskall vind och det hade regnat hela dagen ca 20 ml gick snacket om. Vilket även syntes på visa ställen på planen skulle nog vattenpolo mer varit lämpligt att spela. Värmde ingen och matchutvecklingen fick de fåtal borta fans att önska sig någon annanstans.

Första halvlek inleddes med böljande spel fram och tillbaka utan att det egentligen skapas ingenting mer än trötta ben. Efter 10 min får dock Niklas Larson iväg ett bra skott som fick oss i publiken åtminstone att reagera. Unnaryd skapar nu ett tryck på Norvalla som pressas hemåt och i 14 min skjuter Erik Fredriksson ett skott som stryker ribban. Först i 17 min kommer Norvalla fram till sitt första avslut ett skott som David tvingas styra ut till hörna..

Därefter återigen blir det ställningskrig fram till 26 min då Norvalla har sitt andra avslut ett kanonskott som går strax utanför. 30 min replikera Dé våra genom Sebastian Andersson och 34 min Erik skott över. Unnaryd har ett visst övertag i matchbilden och ett mer organiserat spel medan Norvalla mer kontringsspela med långbollar blir det mestadels stopp vid backlinjerna för båda lagen.

Första kallduschen kommer i 42 min Norvalla gör mål med får detta bortdömt tur var väl detta för Dé våra uppträder vid denna situation som statister. 2 min senare sitter dock 1 – 0 målet ett skott där bolluslingen studsa ner en dm framför en utflygande David som ligger bara kan konstatera att bolluslingen gå över honom in i mål. Dé våra hade så här långt spelat ”jämt skägg” och baklängesmål i slutminuten inte rättvisst.

Paus och obligatoriskt kaffe och en Bullens korv fick trösta oss supporters, fick dessutom en pratstund med mina bandyvänner från trakten som konstatera att dagens klädsel var Bandy men planen och omgivningen avslöjar att säsongen var över.

Andra halvlek.
Matchen hann knappt starta när andra kallduschen inträffa i 46 min 2 – 0 ett kanonskott som David tvingas släppa retur på hamnar framför fötterna på Norvalla spelare som skjuter nu bredvid David otagbart..

Luften går nu helt ur Dé våra som blir tillbakapressade och stundtals kommer de inte ens över egna strafflinjen och besöken över mittlinjen var sällsynta mestadels av halvleken. Matchen och att resultatet stanna vid 2 – 0 får vi tacka David i målet.
Norvalla däremot slår inte av takten utan maler på och i 50 min ser vi David göra trippelräddningar som förvisso resultera till trippelhörnor för Norvalla men bolluslingen hittar inte in i målet på någon av dom.

60 min nu är tränaren Stefan Johansson i extas och försöker dels manna på de sina ute på planen blir det ett och annat också i frustrationen över gula kort som utdelas. Anser domaren det är dags att stoppa matchen och läser räfs över Stefan under en hel minut. Noterbart reagerade inte domaren att från Norvalla ledarbänk var det mycket prat också under matchen

Matchen är helt Norvalla som svärmar och det är bara anfall framåt som gäller och Dé våra tvingas ligga på försvar med allt som går att uppbringa och låta en spelare stå som statist vid mittlinjen för att stoppa två Norvalla försvare att även komma upp.

75 min ett kanonskott av Norvalla som träffar stolpe ut. 77 min är det kalabalik i Dé våras målområde på nytt där det är flipperspel då inte ens en boll kan hitta en väg igenom.

Även om ambitionen fanns att försöka gå till anfall så var det först i 80 min som de lyckas nå Norvalla strafflinje och ett halvtamt skott styrs ut till hörna av en försvare. Hörna blir resultatlös och första avslutet mot mål kommer först i 81 min. 84 min är det Norvalla som är på spång igen och återigen är det David som räddar.

Sista fem lägger Dé våra på en rem och chansar på att flytta upp allt man har t.o.m. David går upp och faktiskt är det han som skapar ett avslutet i andra halvlek men övrigt kan ingen i anfallet skryta att de gjorde vad som kan begäras. 7 gula kort hade vi skygglappar på oss? Visserligen var det regelrätt dömt då det var dubbar först vid två tillfällen och det tjafsades vid något tillfälle men knappast så ful match att det skulle krävas så många kort

Utan David insats i målet tvåsiffrigt resultat och Dé våra skall vara glada att det inte blev mer än 2 – 0 och att lyfta fram någon annan eller hänga någon annan spelare skadar mer utan nu Stefan tränare nu gäller det att ingjuta självförtroende i grabbarna och att glömma matchen för nästa gång är det hemma match mot Varberg och fördel som alla lag vet att Strandvallen är Dé våra ett helt annat lag att möta.

Samtidigt börjar en bild synas för en som varit med i ett decennium och följt Dé våra spelartruppen kontra gula kort blir dakapo från fornstora dagar i högre divisioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar