fredag 11 maj 2012

Ett naturfenomen eller ett skådespel


Morgonstund har guld i mun men även en kvällsstund har sin.

Ett naturfenomen eller kanske mer ett skådespel utspelades framför mig där jag satt på min observationsplats farstutrappan ikväll kl. 20,00.

Solen på nedgående i öster bakom huset och träden skuggar kommer skymningen lite tidigt ibland så utekvällar kan vara lite kylslagna tycker jag där jag bor i skogslandskapet. Och det blev plötsligt ännu mörkare när det blev mörkblått på himmelen, fågelsången slutade och det blev helt vindstilla där jag satt och filosoferade med min kaffekopp.

Nog för att SMHI varnat för oväder kändes det lite kymigt där jag satt och undrade är det ett plötsligt åskväder som drar här över och det är lugnet före stormen stannar naturen upp och kippar efter luft.

Detta pågick några minuter då plötsligt likt någon tänt en strålkastare lyser kvällssolen upp skogsbrynet i väster där jag normalt brukar se den uppgående solen varje morgon med den klaraste sken jag någonsin tro mig sett. Exat på samma ställe som solen tittar upp ser jag nu en vacker regnbåge i dess alla färger. Småfåglarna börjar sjunga och uppe i skyn ser jag molnen fått fart och trädkronorna viftar i vindbyarna precis som det inget hänt.

I skrivande stund en halvtimme senare finns fortvarande regnbågen kvar och solen spelar likt ett spektrum mellan molnen ett ljusspel där ljuset får de nyutslagna löven i trädkronorna att lysa likt strålkastarljus ännu vackrare än på dagarna. Mellan de mörka molnet framträder klar små områden om lyser klarblått och vita av andra molnfenomen. Känns det som jag sitter alla redan på första parkett inför Naturmorgon fast det är Kvällsstunden som utspelar sig framför mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar