söndag 6 maj 2012

Vårtalet

Vintern rasat ut och nu är det slit och släp är det rasterna man längtar efter. Kommer jag osökt att tänka på bönnerna brukade lägga sig en liten stund efter maten och dess äldre de blev dess längre blev vilostunden. Tro jag nu börjar fattar varför var det passligt där jag satt och njöt på farstutrappan och lyssnade till Odla med P1 och pusta ut efter bonnen i mig vaknat till liv och satt mina sättpotatisar, sallad och morötter återstår blomsådden efteråt.


Trädgårdslandet lagom tort lagom blött ett par skottkärror med kompostjord årets näringstillkost där krypen i detta vaknat till liv. Plockade fram ett 20 tal trädgårdsborre larver fetta och godis för koltrastarna jag har här. Fast lite tidigt kanske ändå blir det fibernät som håller värme och skydda mot frost efteråt.

En stor fett Humla hållit mig sällskap ute i trädgårdslandet som tyckte jag kommit för nära vinbärsbusken där den söker sin föda. trotts jag inte sått vaken kveke eller kirskålen har detta vaknat till liv och det blir krigsförklaring mot dessa även detta år.

Framåt kvällen kände husbonnen sig nöjd, fått kröka rygg förvisso men nu väntar jag bara på att få skörda.

Årets första gräs slaget, för klent för gräsbalning och för tunt för hässjning blev det multiklipp och torkning på backen.

Trädgårdsmöblerna på plats och invigda med middag bestående av kycklinglår och pommes stod på bordet när Anne kom hem njut vi av mat och kvällssolen.

Så nog tycker jag med gott samvete kan ta Valborg, det luktade gott därute och det ser snyggt ut när man rensat bort vintern och våren hälsas välkommen med fåglarna som kvittrar och tvittar i träden och solen på väg att går ner bakom trädstammarna är det lugnet som lägger sig och Maj kan komma.

Telia har svarat mig och det lär nog gälla flertalet teleoperatörer slår sig för bröstet och nu lovar de inte tar bort min fasta telefon åtminstone inte under de närmaste åren och när det gäller Bredband garantera de vi som bor geografiskt mitt i Mark men i dess glesbygdsområdet får 0,25 mbit garanterat via vårt bredband i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar