lördag 19 maj 2012

GPS

Smålänningen i mig tar emot var han får och detta är han tacksam över. Så när en av mina söner kom och gav mig sin avlagda GPS tog jag emot den. Nu var visserligen ålderstigen och den var dessutom också kommen som en gåva till sonen från en svåger var det inte dagsaktuell karta i den.

Därav kunde den vara lämplig för en annan som är inte så noga med exakthet när det gäller karta då jag från skolans geografitimme införskaffade mig goda egenskaper att läsa karta och memorera vägar, floder, städer och platser i förväg. Det hade nämligen hänt att barnen ringt hem till farsgubben och frågat vägen när GPS:en eller deras orienteringsförmåga sviktat.

Nu vet jag vägen till Ullared men jag tyckte det kunde vara intressant att via GPS:en ta mig dit. Normalt är vägvalet via Öxabäck och Överlida som gäller men den ville jag skulle göra 41 an mot Varberg istället. Okey jag kör detta håll. Men vid Horred där ville de skicka mig via Istorp och då sa jag NEJ och det blev ett tjötande i GPS:en sväng vänster och vänd och gör U-svängar gav den till slut upp vid länsgränsen och letade upp en ny körväg. När jag sen kom till Veddige då hamnade jag rakt ut på en åker och till slut gav GPS:en upp helt. Varför, jo nya vägen utanför Veddige finns ju inte med. Så jag stängde av den och hittade själv till Ullared.

Väl framme och fick handlat lite av varje och där ser jag de säljer nya GPS samma märke för ca 500 kr slår det mig att jag kollade var det kostar att uppdatera nya kartor i GPSen kostar detta ca 800 kr alltså det lönar sig inte att uppdatera den gamla.

Nu tänker ni väl att då köpte du väl en ny. Men se det gjorde jag inte det finns en spärr på kontot och har jag klarat mig i 40 år utan GPS så klarar jag mig nog även den närmaste framtiden. Skulle det vara så att jag måste använda GPS:en för detaljer lär den kanske vara tillräcklig ändå.

Men nyfiken som man bör vara ibland så ställde jag in GPS:en för hemväg och vilka vägen vill den att jag skall köra som är det kortaste vägen, blev en glad överraskning och en upplevelse. Via Källsjö, Karl Gustav, Kungsäter och ut till Horred. Helt fantastisk väg nu utan direkt någon brådska med naturen på ena sidan och vattendrag på andra. Lagom kurvigt och fin vägstandad gick färden helt efter GPS, fast jag vet jag kört denna väg förr var det som på nytt jag tyckte mig köra denna väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar