söndag 6 maj 2012

Våren både ger och tar energi

Supermånen och första nattfrosten och den har satt sina spår såg jag när jag tog mig en inspektionsrunda på mina ägor. Fotspåren i rimfrosten på gräset avslöjade var jag gått.


Penséerna slokade. Tulpaner, Vitsippor och Påskliljorna har stängt sina klockor. Bladverket av våra liljor som brukar vara frosttåliga ligger nästan på marken där de står på friland.

På en timme händer mycket när solen stiger solen ovan trädtopparna och ger energi för naturen skapelse att resa sig på nytt. Även vi vakna till liv och får ny energi att vårda naturen

I takt med energilampan tändes fick jag energi att ge mig ut i trädgården och vårda skapelsen. Radion en följeslagare och Godmorgon Världen övergick till radiogudstjänsten. Texter av Ulf Nilssons om barns funderingar kring livet och döden och en begravningspsalm för marsvinet Herr Muffin. Kom jag osökt att tänka på när mina barn och barnbarn aktivt deltagit i sina husdjurs bortgång genom åren.

Sen spånade Ulf om barnens formuleringar och berättelser kring livets olika faser och jag må då säga jag lyssnade för nu hade energin börjat ta slut där jag inte ens orkade kröka rygg utan låg på alla fyra och rensade ogräs..

Samtidigt kändes det som jag hade någon som vakade över mig kanske det var texten “En ängel vid din sida” och att “gammelkatta” som inte mått så bra idag låg och kollade vad jag höll på med och dessutom flög fåglarna och fågelsången var som änglakörer i verkligheten

Gubben är slut men jag känner mig tillförställd och det mår vara de som inte samtycker är det en vilodag känner jag större gemenskap tillsammans med skapelsen och försöka göra något positivt för/med den. Än att bara sitta och lyssna om den hur den borde vara är det ändå “Din stund är på jorden” allt för kort för.

Nu får vårregnet komma när det vill för jag har hängt mina rännor och var jag ränt så jag fall stuprakt ner i stenkistan till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar