måndag 8 februari 2010

Bluffaktura från Minnenas Journal

För ett par veckor sedan nappade jag på ett prenumerationserbjudande på tidningen Land.

I dag den 8 februari 2010 fick jag i min brevlåda en faktura från Minnenas Journal ett specialerbjudande till dig som är LAND-prenumerant. Jag har inte accepterat någon prenumeration på Minnenas Journal i samband med min Land prenumeration.

I det följebrev jag fått framgår inte att denna faktura är en offert utan jag skall använda det bifogade inbetalningskortet och jag förbinder mig inte till något utan prenumerationen på Minnenas Journal upphör efter perioden slut.
Jag bestrider att jag accepterat en prenumeration på Minnenas Journal och hävda detta är en s.k. bluffaktura i ett led att konsument skall uppfatta detta som en faktura utskriven den 5 februari 2010 och att den skall vara betald förfallodatum den 25 februari 2010.
Vad som sker efter denna datum framgår inte men som konsument får jag som regel en påminnelse och ofta då med en avgift brukar komma som ett brev på posten.

Vad händer med alla som bara kastar detta brev som adresserad reklam?

Jag uppfattade detta först som adresserad reklam från Minnenas Journal som jag sett i tidningen Land men kanske tyckte jag till slut jag bör kanske öppna detta.

Det som först syns vid första anblicken är en FAKTURA jag blev ”fy förbannad” över att få en faktura på något som skall uppfattas som reklam eller är det inte reklam kanske. Faktura är något jag uppfatta skall betala har jag alltid fått lära mig. Dessutom så finns det ett kund nummer som vid kontroll är mitt kund nummer hos Land
Minnenas Journal kan självklart hävda att jag som konsument skall använda bifogat inbetalningskort som en text i följebrevet och att detta kan då tyckas vara signalen att fakturan gäller då först. Eller hoppas Minnenas Journal att vi som konsument tycker detta erbjudande och faktura på 99 kr är så lågt att detta slicker med när vi betalar övriga räkningar kanske.

1 kommentar: