När du hoppar på bussen hur reagera du då?
Här det skillnad på situationen kanske?
Eller tycker du att Sju av tio svenska företag vill helst inte att deras anställda bär synliga religiösa attribut, som slöja, turban eller kippa gör rätt.
Sen kan det vara mindre extremt
Enligt SD så är det kanske dessa
Sen finns det de som gärna vill se dessa
Dag Tuvelius skriver i Kyrkans tidning en ledare som tål att fundera över
Var hel och ren men dölj din religion. I alla fall om du vill ha jobb på ett litet eller medelstort svenskt företag. På annat sätt kan inte svaren i SEB:s senaste Företagarpanel tolkas.
Sju av tio svenska företag vill helst inte att deras anställda bär synliga religiösa attribut, som slöja, turban eller kippa. Hela 40 procent av de 1400 företagen som tillfrågats anser det helt otänkbart att ha en anställd med någon form av synliga religiösa attribut.
Resultatet publicerades för en vecka sedan på SEB:s hemsida. Där ger bankens företagarekonom Ingela Hemming goda råd till både arbetssökande och företagen. Hon konstaterar att småföretagare är informella och flexibla i sin rekryteringsprocess. Med ett undantag. En majoritet vill helst slippa se slöja, turban eller andra religiösa attribut på sitt företag.
– Ju mindre företagen är, desto mer vill man upprätthålla någon sorts bred, allmänt accepterad och sekulariserad företagskultur, skriver Ingela Hemming på SEB:s hemsida.
Uppenbart är att det är själva religionen som provocerar. Eller skapar oro. För i samma enkät svarar endast fem procent av företagen att viss klädsel undanbedes. Men när det mer konkret frågas om religiösa kläder 72 procent helst slippa se dem hos sina anställda.
Svaren avslöjar en skrämmande aningslöshet och kortsynthet hos företagen. Först och främst därför att de med största sannolikhet skulle göra sig skyldiga till diskriminering om de agerar på detta sätt. Men på sikt är även företagen förlorare. Ängsliga svenska företagare riskerar att gå miste om kompetens. För att inte tala om vilken knäck företagens image skulle få om deras attityd blev känd, inte minst hos unga kunder.
Svenska företag har uppenbarligen en hemläxa att göra. I alla fall om de vill vara framgångsrika också i morgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar