fredag 26 februari 2010

Krav på val av webbläsare

Ursäkta men kan någon informera mig som amatör datoranvändare vad detta innebär och vad är det för alternativ de snackar om.
Jag vet vad jag har men vad är det jag kan få och kommer min dator att bete sig annorlunda sen?

Krav på val av webbläsare
Tre och en halv miljon svenska internetanvändare kommer på måndag den 1 mars att få en förfrågan i sin dator om de vill byta webbläsare.
Alla som använder operativsystemet Windows och har Internet Explorer som standard-webbläsare kommer att delta i valet, som är en överenskommelse mellan Microsoft och EU-kommissionen.
Erbjudandet kommer i form av ett fönster som öppnas i datorn.
Det finns tolv olika läsare att välja mellan. I dag använder drygt sex av tio svenska webbanvändare Microsofts egen webbläsare Internet Explorer.

3 kommentarer:

  1. Du behöver inte vara orolig. Anledningen till allt detta är jämställdhet och att Microsoft inte ska ha ett monopol i dator världen.

    De fyra stora webbläsarna som är värda att testa är:

    Apples Safari
    Mozillas - Firefox
    Googles - Chrome

    Snabbast av dessa är chrome, säkrast är firefox. Safari har jag ingen bra erfarenhet har endast testat de och tycker inte om den överhuvudtaget. Testa både firefox och google. Har själv inte använt internet explorer dem senaste 3åren..

    SvaraRadera
  2. Tack
    Man kan alltså byta ut Internet explorer utan att detta på påverkas av vilket operationssystem som finns och andra alternativ fungera och är komparativa även med äldre system.

    SvaraRadera
  3. Nej, nej, nej.....detta är bara ett slags skämt. Ta bort "browserchoice.exe /launch" i C:\WINDOWS\system32\browserchoice.exe /launch. Inga mer problem........

    SvaraRadera